DE 5 BÄSTA & SÄMSTA ANLEDNINGARNA TILL ATT DRIVA WEBSHOP

Fick en fråga från en av er läsare om jag inte kunde göra ett inlägg med de bästa och sämsta grejerna med att driva webshop. Självklart tänkte jag, så här har jag skrivit ihop det som jag gillar bäst med just webshops-biten och det som jag gillar lite mindre. Fördelarna väger såklart över alla punkter på den negativa sidan, ni vet ju att jag älskar mitt jobb, att packa beställningar och det känns bra att jag kan erbjuda mina kunder enkel shopping via webshopen, med trygga betalningslösningar hos Klarna och alltid snabba leveranser! Det känns rent av lite proffsigt.
BÄSTA:
– Det är SUPERKUL. Att packa beställningar som ska iväg till förväntasfulla kunder är väldigt roligt. Dessutom är det kul och få se vad alla gillar och 
– Flexibelt. Jag kan jobba på nätter, mornar, dagar eller kvällar, det spelar ingen roll när jag packar mina ordrar bara de går iväg inom den tidsram som jag har för företaget, dvs leverans inom 2-5 arbetsdagar.
– All respons från nöjda kunder. Det är så himla fint och tack vare sociala medier och taggar så får jag som företagare ofta se hur mina kunder style:ar eller använder produkterna från min webshop, vilket är så roligt och inspirerande.
– Resultat och statistik. Det är lätt att följa statistiken och hålla koll på sin försäljning med hjälp av en webshop vilket är skönt och smidigt när man ska räkna på underlag, jämföra med föregående månad/år, se de populäraste varorna och budgetera utifrån det resultat man har och de försäljningar man haft. Samtidigt ska man komma ihåg att det är megasvårt att sticka ut bland resten av webshop:arna som finns idag, folk hittar inte bara till dig och kunderna kommer inte per automatik bara för att man finns online, det är mycket jobb bakom hållbar framgång i online-försäljning.
– Det är en tillgång. Inte bara för mig som företagare där webshopen fungerar som ett verktyg och en försäljningsplats, men också för kunderna som jag kan erbjuda shopping från mitt sortiment i lugn och ro från var de än befinner sig med enkla betalningsmöjligheter och snabb service.
SÄMSTA:
– Leveransansvaret. Som företagare använder jag ju logistiklösningar och skickar paketen som ska till fastlandet eller kunder runt om här på ön och jag har haft tur och allting har fungerat bra utifrån något enstaka fall, under mina två första företagsår. Dock har jag ännu idag svårt att känna tillit, jag har inte kontroll mer än via spårningslänkar när jag skickar och därför vet jag inte hur paketen hanteras, så jag är alltid väldigt noga med att packa ordentligt och helst lite extra väl för att varorna ska vara hela trots oförsiktigheter längs vägen.
– Dyra fraktpriser för småföretagare. Det är svindyrt att skicka paket eftersom billigare lösningar för oss som ännu inte skickar 100 paket/dag, inte finns. Så ja, det kan tyckas att det svider med 49 SEK i fraktavgift när man handlar, men jag kan säga att jag betalar alltid mer för varje paket som skickas!
– Lageryta! Varor tar mer plats en man tror, så jag är tacksam att jag har fördelen att ha tillgång till lagerlokal intill mitt barndomshem vid mina föräldrar och att jag lyckats sköta ett eget hemmalager här i vår lägenhet också. Nu för tiden har jag dock de flesta varorna uppackade i butiken och det underlättar även packningen när jag ska packa paket eller kassar för leverans. 
– Abonnemangs- och transaktionsavgifter. Att ha en webshop kostar i pengar för att kunna ha tillgång till teman, support, teknisk hjälp och annat och ja, det är inte jättebilligt med abonnemangsavgiften för själva webshopen och det tillkommer transaktionsavgifter utefter de betalningsmöjligheter som man erbjuder. Å andra sidan är det precis som i en fysisk butik när man har kassa och kortterminal, det betalar man också för.
– Tejp-åtgång. Kan ju passa på att berätta att det går åt en jäkla massa tejp när man paketerar, förmodligen eftersom jag utgår från principen ”hellre lite för mycket än för lite” när jag skickar iväg mina webshops-beställningar och för att jag oftast skickar större paket. Jag är dock alltid laddad och har tejprullar överallt, både i lägenheten, butiken och i bilen.
Tryck gärna på hjärtat om ni gillar inlägget!

0 Replies to “DE 5 BÄSTA & SÄMSTA ANLEDNINGARNA TILL ATT DRIVA WEBSHOP”

Lämna ett svar till Annie Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *