STYLEMOOD: AUTUMN UPDATE 2.0

– Inlägget presenteras i samarbete med mitt egna företag StyleMood, www.stylemood.se

Jag har ju börjat göra denna kvartals-update för företagets räkning sen det blev 2017 för att jag vet att ni är flera som är intresserade av att läsa om mitt företag, dess utveckling och alla framsteg. Det är så kul och det blir väldigt tydligt för mig själv att se framstegen efter varje kvartal! Tittade tillbaka från den senaste update:n som var i somras och jissus var jag långt jag har kommit på bara dessa TRE senaste månader. Det är ett helt annat företag nu, jag driver även en fysisk butik idag vilket jag inte ens hade en tanke på att jag skulle förverkliga då och jag har precis upplevt min första riktigt branta utvecklings-kurva där jag ökat både den totala försäljningen, antalet beställningar och kunskaperna kring företagande med helt fantastiska resultat. Det är fan så mäktigt att jag blir rörd av stolthet över mig själv!

3 positiva saker som skett senaste veckorna? Jag har ökat antalet webshop-beställningar med 450% (!) gentemot samma kvartal förra året, jag hade en dunderbra vecka i webshopen förra veckan vilket ännu glädjer mig och kassasystemet har äntligen anlänt till butiken och ska ”bara” installeras så att det kan sättas i funktion.
Hur ser företagsplanen ut från den ståndpunkt där jag står nu? Den har ju ändrats något så otroligt sen jag bestämde mig för att öppna upp och göra butiken till en året-runt-butik. Planen är att bli känd hos de lokala ortsborna här på öjn, bli ett starkare varumärke och någon som syns, vilket är jättesvårt men det är verkligen det som är fokuset just nu för att även lyckas med lågsäsongen. Har som vanligt stort fokus på sociala medier, mycke uppdateringar och jobbar stenhårt för att nå ut med StyleMood’s sortiment. Investeringar och mycket jobb läggs såklart på butiken just nu, men jag har även under hösten breddad sortimentet väldigt mycket och skaffat mig tre nya leverantörer. Dessutom har jag roliga planer på speciella event inför julen för att locka nyfikna, shoppingsugna och klapp-letare till butiken, så jag ska ha glöggminglar-lördagar alla fem lördagar innan julafton då jag bjuder på glögg och har härliga julklappserbjudande på plats. När dessa lördagar drar igång kommer såklart även alla julprodukter finnas uppackade i butiken! Och självklart kommer det en julkalender i webshopen även i år, med ett grymt erbjudande varje dag ända fram till julafton.
Min personliga favoritprodukt? Åh jag ändrar och byter favoritprodukter hela tiden, men just nu är det velvet-kuddfodralen som snart kommer in i olika färger (mörk smaragdgrön och grå, kanske några fler), skålarna från zebra-porslinet och de häftiga flaskkorkarna i silver.
Hur ser marknadsförings-strategin ut i dagsläget? Marknadsföringen är någonting som jag verkligen jobbar varje dag med och som jag måste fokusera otroligt mycket på för syns jag inte så finns jag inte. Huvudfokuset är Instagram-kontot där jag når ut till väldigt många i min målgrupp numera, jag har byggt upp mitt konto, delar mycket och ofta produktbilder och ”pratar” med mina kunder på ett nära sätt. Har även börjat jobba allt mer med Facebook också, för även om det är en sajt som kanske inte är lika populär som för några år sedan, så finns dock en stor av min målgrupp kvar där och därför måste jag jobba parallellt med flera sociala-media-kanaler. Nu när jag har butik och vill nå ut till ytterligare en del av målgruppen som finns här väldigt nära mig i samhället så måste jag försöka på ytterligare sätt, så jag ska printa upp blad att lappa upp på anslagstavlor och uppdatera mina butiksskyltar med tydligare info.
Vad för produkter är på ingång i nästa leverans? Ohh… Då kommer alla härliga bäddset, kuddfodral, bordsdukar och övriga textiler från min nya leverantör (går redan nu att förbeställa på www.stylemood.se) och därefter kommer det sista stora lasset med julprodukter, något som jag verkligen ser fram emot!
Kvartalsmål som ska vara uppnådda innan 1a januari 2018? Jag ska ha minst 5000 följare på instagram, sålt för x antal kronor så att jag uppnår mitt försäljnings-mål för året (når jag det målet har jag ökat min års-försäljning med över 270%), jag ska ha sålt slut på minst fem produkter och ha ökat min november-försäljning gentemot fjolårets. Dessutom har jag ett mål om att jag ska ha tagit ut min första lön, om det så bara blir en ynka 100-lapp!
Kundernas favoritprodukter? Har fått mycket förbeställningar på velvet-kuddfodralen i grönt (ni hittar dem HÄR), sen har dessutom Dotty-vaserna i vitt, bomullsplädar och betong-adventsstaken från the Christmas Collection varit väldigt populära de senaste veckorna! Hitta era egna favoriter direkt på www.stylemood.se!
Företagslängtan? Jag längtar tills den fysiska butiken har utvecklats lite mer och blivit mer synlig på marknaden, längtar efter julförsäljningen som jag hoppas (och håller alla tummar och tår för) ska bli succé, tills jag får julpynta i butiken med gran och allt om jag har planerat och till att kassasystemet är uppkopplat och igång! Förutom dessa saker så längtar jag till att utveckla ännu mer, till att få se ännu fler positiva företags-resultat.
Veckans deal? Denna vecka är det erbjudanden på gjutjärns-tekannor som går att fynda med 50 SEK RABATT och zebra-porslinet kostar endast 69 SEK/del. Hos StyleMood hittar ni nya kampanjer varje vecka och jag älskar att få överraska mina kunder med fyndpriser!
Bästa business-citaten jag vet? ”The ones who are crazy enough to think that they can change the world, are the ones who do”, ”Good things take time” och ”big things often have small beginnings”- Riktigt peppande och inspirerande citat som får mig att orka banka ända in i kaklet gång på gång.
Ekonomimål och pengaprat? Det känns bättre än någonsin, av den enkla anledningen att jag är på år två i utvecklings-stegen och snart äntligen kan vänta mig fler plus-resultat. Första året som företagare handlar mycket om att investera pengar som man inte ser eller får tillbaka på en gång, utan som man bygger grunden med och som är för att ta de första kliven fram som just ett företag. Andra året går man på plus minus noll, inkomster täcker utgifterna och jag har inte behövt peta in mer pengar under året utan tagit tillvara på de inkomster jag fått utifrån försäljningen för att köpa in mer produkter. Och nu när försäljningen ökat så pass mycket och företaget har byggts upp allt mer så har jag såklart utökat sortimentet i samma takt och framför mig ligger snart år tre som företagare och först då kan man, eller rättare sagt jag, förvänta mig vinst och större plus-resultat bland mina tillgångar. Det känns häftigt!
Utvecklingstankar för tillfället? Satsa på att bredda sortimentet ännu mer till våren, få ner fraktkostnaderna för att kunna sänka utgifterna så mycket som möjligt, förbättra hemmalagret, skapa en framgångsrik fysisk butik som folk vill besöka, våga höja målen för 2018 och utveckla mitt instagramkonto till något större!
Tryck gärna på hjärtat om ni gillar inlägget!

0 Replies to “STYLEMOOD: AUTUMN UPDATE 2.0”

Lämna ett svar till Hanna Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *