STYLEMOOD UPDATE 1 OF 4

– I samarbete med mitt egna bolag StyleMood AB –

Här, några dagar innan mars är över, så kommer årets första kvartalsanalys. Jag har både bävat och varit nyfiken på hur siffrorna skiljer sig i år jämfört med föregående, bara för att jämföra hur tiden som är nu påverkar oss och kunderna. Allt är annorlunda återigen.

Fem konkreta saker vi kan se på årets första kvartalsanalys.

– Webshopen hade fler beställningar i januari än förra året, vilket resulterade i en försäljningsökning på 28% och det kändes bra eftersom vi samtidigt valde att ha butiken stängd då under två veckor, vilket i sin tur såklart ledde till mindre fysisk försäljning under den månaden.

– Fysiska butikens totala försäljning var mindre första kvartalet än fjolåret och jag kan fatta varför läget är som det är, att folk har mindre pengar att röra sig med i år eftersom det är mer tufft ekonomiskt för många. Det syns tydligt ganska direkt, när vi hamnar i såna här perioder och köpmönstret ändras fullständigt hos kunderna. Dock var februaris försäljning bättre än föregående år och ökade med nästan 45%, vilket är kul att ta med sig framåt. När det känns omöjligt så går det ändå på något sätt.

– Sociala kanaler har spårat ur lite eller inte fungerat som jag velat under senaste månaderna. För att förklara det enkelt så har vi tidigare kunnat visa upp varor där vilket generat till försäljningar, för att folk har blivit inspirerade och sett produkten i ett sammanhang som de gillat (jag lägger mycket tid på produktbilder/kollage/tjuvglimtar), men nu är inte det tillräckligt som anledning för att leda till försäljning (eftersom man, även jag, håller hårdare i pengarna), så jag prövar mig fram för att åter hitta rätt taktik för tiden här och nu. Lyckas ibland, men exponeringar och algoritmer ställer till det lite, vilket gör att min lust för att lägga massa timmar på bilder också dippar. Men marknadsföring är ett evighetsjobb och det pågår hela tiden, så ska lägga mer krut på att förstå kundernas nya behov bättre.

– Mindre inleveranser. Eftersom vi som bolag också måste hålla nere kostnaderna när priser på varor, frakter och transaktionsavgifter skenar. Det är inte så att vi inte har nya varor, för det kommer det lite hela tiden, men jag har hittat ett system som gör att det ligger lite bättre i nivå med rörelsen i lagret. Även skönt inför sommaren, linnekläderna är redan i lådor på lagret, linnebyxor beställda i tid med leverans maj/juni och vi har både sänkt budgeten och färdigställt helheten med leveranser inför sommaren tidigare än vad vi brukar.

– Påminns återigen, i en ny tid där vi måste anpassa oss, om hur viktigt det är att som företagare ha flera ben att stå på. Det är det klokaste man kan göra för sig själv när man driver eget. Nu kanske produktförsäljningen är lägre, men har haft mer tid för tjänster vilket genererat viss inkomst, liksom det faktum att vi har vår egen tapet och möjligheten till att ta emot beställningar i webshopen. På så sätt är vi inte bara beroende av butiken och den fysiska försäljningen, vi har andra möjligheter till att både dra ner vissa utgifter och öka andra typer av inkomster.

positiva saker som skett senaste veckorna? Finheter i leveranserna som vi lyckats få tag i, flera sålda lammskinn och artikeln om StyleMood och Visby Färgcenters samarbete i senaste numret av Forum Gotland.

Hur ser företagsplanen ut från den ståndpunkt där företaget står nu? Känns som vi matat det i flera år nu, sedan covid hägrade iaf, med det som gäller är mer än någonsin, håll i och håll ut. Drar ner på kostnader där det går, dvs jag jobbar mer själv i sommar vilket ger mindre personalkostnader, mindre spontana inköp och mer genomtänkta varor. Lite förändringar i öppettiderna inför sommarsäsongen, den blir ju sannerligen annorlunda den också pga biljettpriser till ön och ekonomiska läget, så vi öppnar upp lite mer tidigare i juni (eller det brukar vi) men drar ner det till fyra dagars öppet sista veckorna i augusti. Efter flera år blir man klokare och vill inte själv jobba gratis, utan då styr vi kunderna till de öppetdagar vi har, när säsongen går mot sitt slut. I övrigt fortsätter vi göra det vi är bäst på, det som vi VET att våra kunder vill ha och förväntar sig av oss, vara bäst på service, snabba leveranser och tillgänglighet samtidigt som vi i vanlig ordning utvecklar lite nya sidoprojekt, fokuserar på att få utlopp för det kreativa för det känner jag bubblar och jobbar för att ligga i fas med allt som tillhör drivandet av företag.

Bästa business-citatet jag vet? Mantrat är just nu ”start where you are, use what you have, do what you can”. Det passar in både i min roll som företagare, men också personligen tycker jag. Det är det enda vi kan göra nu, när det känns lite trögare, tråkigare och svårare. För det blir bättre, det vet vi. 

12 Replies to “STYLEMOOD UPDATE 1 OF 4”

Lämna ett svar till Johanna Utterberg Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *