KLARADE JAG FÖRETAGSMÅLEN 2022?

Liksom tidigare år så sätter jag alltid upp företagsmål inför ett nytt år och jag tänkte nu besvara er och mig själv på hur det gick med företagsmålen under året som gick. Kanske är det mest för egen skull men gillar att kunna gå tillbaka och ha små nutids-analyser och uppdateringar inför kommande år lättillgängligt, som här i bloggen. Ni hittar mitt inlägg med målen här: Företagsmål 2022, så hur har det gått?

FÖRETAGSMÅL 2022:

– Mitt försäljningsmål ska vara uppnått den 31a december 2022. Det var det, redan i oktober faktiskt, och jag satte ribban på en helt rimligt nivå efter 2021 som var ett rekordår och med realistisk syn på de utmaningar som kom med det nya året i form av ekonomisk förändring, högre fraktpriser från leverantörer och ändrat köpbeteende hos kunderna. Jag är jättenöjd att vi som bolag nådde över det vi ville.

– Sälja slut på julkalendern ännu snabbare än i år. Gjorde inte det tyvärr, och det har helt klart sin förklaring i att köpbeteendet ändrats och människors ekonomiska hållning. Men å andra sidan så såldes det betydligt fler för ordinarie pris än för förköpspriset som vi har när vi släpper kalendern i september, så vinsten blev lika stor som förra året.

– Unna mig själv fler lediga helger och några sommardagar. Det gjorde jag! Åtminstone sommardagarna, för jag satte in personal i båda butikerna och tog 6 lediga utspridda dagar under de tre veckor som Patrik hade semester. Sen hur ledigt det kändes… De krävs viss hjälp från mitt håll ändå, men det var en investering och prövning att försöka få ledigt och släppa kontrollen en stund och jag är glad att jag vågade låta mig prova det.

– Bättre lagerstruktur och förvaring. Jodå, lite bättre än året innan och mer organiserat i tänket kring lagerhållningen, så här ger jag mig godkänt. Bättre förvaring har vi också köpt, så det har gett ännu lite mer hyllor och plats för kartonger och lådor. Ska ha som mål under 2023 att bli ännu bättre och städat igenom hela lagret tills att butiken öppnar igen 5e februari.

– Sänka lagervärdet något till nästa år. Det är en finfin balans det där, jag har höjt lagervärdet tidigare under åren som bolaget utvecklats och även om lager är tillgångar så är det också platskrävande. Efter års-inventeringen så har vi höjt lagervärdet ytterligare, men tar med mig detta mål till nästa år.

– Två nya kulörer till vår färgkollektion vill jag skapa. Det gjorde vi inte, men vi LANSERADE VÅR EGNA TAPET!!!!!

– Öka försäljningen i webshopen ännu mer. Nej, det nådde vi inte. Vi märkte direkt när kriget startade att det blev förändring bland kunderna och köpmönstret ändrades särskilt då när vi normalt har ganska hög omsättning i webshopen. Förändrat ekonomiskt läge har sedan påverkat hösten i både fysiska och online-butiker i branschen, men där lyckades vi öka för rekord både i oktober och november trots allt och det kändes som ett riktigt lyft i bistra tider. Har höga förväntningar på att öka webshopens omsättning och utveckla kapaciteten under detta år.

Nu ska ni snart få läsa om företagsmålen för 2023, är ni nyfikna?

12 Replies to “KLARADE JAG FÖRETAGSMÅLEN 2022?”

Lämna ett svar till Johanna Utterberg Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *