LÄRA SIG HANTERA MOTGÅNGAR

Jag fick en fråga om jag inte kunde skriva om någon motgång som jag har upplevt med företaget och hur jag hanterade situationen, eller när problem uppstår, vilket jag absolut vill ta upp i ett eget inlägg. Det är klart att jag pushar på och gärna skriver om allt bra som händer, utvecklingen som sker just nu och pratar om StyleMood’s framsteg, men tro för guds skull inte att det är hela sanningen med att driva eget för det är absolut inte en solskenshistoria varje dag, problem uppstår och vissa perioder kan man uppleva att det enda man gör är att ”släcka bränder” och lösa knutar som uppstår under resans gång. Vid ett tillfälle hade jag en kund som mailade argt att denne minsann inte mottagit något paket, hur svårt skulle det vara att leverera, och att det gått över 10 dagar sen beställning. Man får ta det där extra andetaget, jag visste att jag hade skickat paketet inom 24 timmar efter beställning (vilket jag alltid försöker göra om de inte är beställningsvaror i kundens order) och spårade upp paketet som då legat och väntat vid kundens ombud sedan 7 dagar tillbaka, vilket jag med trevlig ton besvarade i ett mail och uppgav kolli-id med bild på paketets resa från mitt lager till ombudet. Speditören hade då haft problem med sina sms-utskick angående leveranser vilket medfört att kunden ej fått notis om att paketet fanns att hämta och det var förstås beklagligt, men jag visste att jag hade gjort mitt jobb och det var det enda jag kunde bevisa. Efteråt, när kunden hämtat ut sitt paket, bad denne mig om ursäkt för ilskan i sitt mail och tackade för all service och tid från mig samt var hur nöjd som helst med produkten. Bara det där med att jag hade bemött personens mail på ett trevligt och hjälpfullt sätt uppskattades till och med så mycket så att jag lyckades vända kundens uppfattning om hela företaget till det positiva och bästa, kunden tyckte till och med att produkten såg så mycket bättre ut i verklighet än på bild och att den var fantastisk, så just det bär jag med mig. Man kommer så långt med service och personligt kundbemötande, det är så enormt viktigt för att få kunden att känna sig hörd och hjälpt när något problem uppstår och det är mitt viktigaste verktyg, att jag kan och faktiskt går in med SERVICE även om situationen är jobbig, jag måste meddela att någon vara försenats eller får motta en missnöjd kund. Som företagare är det bra att våga tänka, vad kan jag göra och hur gör jag det bättre?

Jag kan ofta vara en sån som tar saker lite för personligt och som känner ett sånt stort ansvar i allt jag gör, jag har det där typiska duktig-flicka-syndromet sen barnsben och det märker jag direkt när något blir fel för jag tänker alltid lite för mycket på det även om jag är kvick på att se till att lösa problemet, ge service dubbelt upp istället, be om ursäkt och ändå vända situationen till något positivt. För det blir en lärdom varje gång, man kommer få möta de som inte är riktigt nöjda och man kommer få falla ner på marken, erkänna sig besegrad, gå vidare och få göra om och göra rätt. Kan tycka att det är bra att jag faktiskt tar åt mig, för det driver mig till ta mig igenom problem och jag är väldigt lösningsorienterad, men det är klart att jag föredrar när man solskens-historierna är fler än hindren längs vägen. Det är så lätt att visa upp en fasad hela tiden, framför allt i våra sociala medier, vilket jag försöker att bli bättre att tänka på och jag vill vara ärlig, jag har inget för att bara publicera inlägg som ”allt är så bra” när jag egentligen samma vecka som försäljningsrekord nästan har fått gå på knäna av slit och samtidigt har försenad varuleverans från leverantör eller två dar i veckan ändå oroar mig för livets framtid och ekonomifrågor. För det gör jag, det är en ständig process och jag behöver vara med i rörelsen framåt, jag behöver ducka och ta mig förbi problem, jag måste ibland bli ledsen för att det känns läskigt att inte veta vad framtiden har att erbjuda även om jag vet precis vad jag vill uppnå och mellan rekord och mål så kommer jag få motta returer för ångrade köp, jag kommer få höra hur bra det går för alla andra medan jag själv är i en svacka som jag tror att jag aldrig kommer ta mig ur, jag lär hamna i fler situationer där jag tar åt mig mer än jag borde eller Postnord kommer kasta sönder något paket hur bra jag än packar det. Men jag fixar det, att gå igenom både med- och motgångar på min företagsresa, det är ju trots allt så man lär sig av livet också.

23 Replies to “LÄRA SIG HANTERA MOTGÅNGAR”

  • Grym du är! sånt tänker man ofta inte på¨, men det tillhör ju livet liksom.
    Strongt att du Delar med dig av det tycker jag<3

    Sv: oj, hoppas att det inte vart stor skada på håret?<3
    Ja men så är det ju egentligen, är ju "bara hår 🙂
    Och jag har hellre ett liite kortare men snyggt o tjockare hår än ett långt som ser halvdant ut typ 😉 *ler*

    Kramar

    • Tack! Ja, så är det ju faktiskt, motgångar kommer och det får man acceptera. <3
      Nejdå det gick bra trots allt 🙂 Precis, hihi, ska bli kul och se vad du hittar på, och jag håller helt med dig 😉
      Kramar!

  • Ohh vad bra att kunden kunde be om ursäkt och att hon insåg läget. Tråkigt att det strulade då med postgången. Det hade ju kunden kunnat kolla upp själv.

    • Ja, det kändes skönt och även bra att mitt kundbemötande emottogs väl. 🙂 Nej, det är mitt ansvar tills dess att leveransen är levererad och uthämtad, så jag är helt okej med frågor när någon inte fått notis.

  • Grymt inlägg! Och kundbemötande och service är verkligen det som jag prioriterar mest när jag handlar online! Får jag ett bra bemötande trots att saker gått fel, kanske att man får en rabattkod som plåster på såret. Då kommer jag även dela med mig av det i mina sociala medier men det är ju även samma sak ifall man får dåligt med hjälp från företaget. Idag när sociala medier finns så tror jag att det är bäst för företag att göra allt de kan för att få nöjda kunder. Det ska naturligtvis inte gå till överdrift men jag tror man vinner mycket på en riktigt bra kundservice vilket du har :*

    • Åh vad bra att det uppskattades! Precis, det är så jag tänker också och därför är det så viktigt att våga vara personlig och lägga tid på kundservice, för det vinner man på i längden. Tack snälla du :*

  • Förstår att du möter mycket, både i när du söker nya produkter/nya leveransställen, men också myyycket i kundkontakten. Så dumt och onödigt att få ett sådant mail som oftast går att lösa.. men så bra av dig att möta det på så bra och proffsigt sätt som du gjorde, säger mycket om dig <3 kram

    • Ja det blir ju det tyvärr, men glad att det oftast går att lösa och att jag bestämt mig för att se till att prioritera kundservicen, för den är sååå viktig för framgången. Åh tack snälla du. <3 Kram

  • Service är verkligen hur viktigt som helst, och självklart är det inte en dans på rosor med företag! Tror dock man blir så mycket starkare av motgångar, så en förlust är det verkligen inte bara! <3

    • Ja det är det verkligen! Precis, tror man lär sig av motgångarna mer än om man bara får allt serverat på ett silverfat! <3

  • Motgångar är verkligen någonting som man får många gånger i livet och det är så viktigt att lära sig av dem <3

  • ja du ja det är nog så att man ibland skulle vilja personen flyga o fara =) men ja vänligt kund memötande håller ju alltid eller ofta

    • Nej så är det inte riktigt, men det är viktigt att bemöta även problem och kritik med service för att ändå visa att man vill hjälpa till och gör sitt bästa, det ger ett bättre intryck 🙂

  • vad skönt att kunden kunde be om ursäkt för sitt arga mejl när kunden till slut hade fått sin vara 🙂

    sv; ja jag längtar så mycket nu efter att få åka och eftersom jag är så seg på att svara på din kommentar så är det endast 16 dagar kvar nu tills vi åker. gaaalet! 😀

    åh härligt att du har sån julkänsla och att du har gjort så julfint i butiken nu! 😀 <3

    jag satt förra veckan och kikade på frisörutbildningen som finns här i stan. så min plan är att troligtvis söka den till januari nästnästa år. måste gå på deras öppet hus som blir i vår för att få veta mer om utbildningen, vad den kostar osv. så ja, ett steg närmare min dröm har jag faktiskt tagit nu känner jag. även om det är ett litet steg 😛

    hoppas att allt är bra med dig vännen och att din helg var fin 🙂 kramar <3

Lämna ett svar till Johanna Utterberg Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *