(LATE) SPRING UPDATE – STYLEMOOD

– Sponsrat inlägg i samarbete med mitt egna bolag StyleMood AB –

Slår emellan med en väldigt sen vårupdate om StyleMood, brukar ju vanligtvis göra dessa efter varje kvartal men har verkligen behövt läsa av och analysera de senaste månadernas utgång. Världen är uppochner, och det får enorma konsekvenser på allt möjligt. I leveransledet, för skapandet av produkter, i materialkostnader, kunders handelsmönster förändras av rädsla (och av att man givetvis vill vara förnuftig när allt ökar i pris) och ekonomin i landet och på våra marknader påverkas. Man har, alla människor, genom pandemin löst problem hela tiden, gått på nålar, hittat på lösningar och tvingats tänka utanför boxen och så återigen, nya problem, nya förhållanden i världen och man måste lite börja om från början IGEN. Det är fan i mig inte lätt och det är tydligt att man är lite livs-sliten. Jag jämför siffrorna som jag brukar dela i dessa updates med fjolåret, samma vecka/månad för att se hur försäljningen går under året och i år är det så konstigt att ens försöka jämföra, det syns tydligt att det har hänt, att något har förändrats. Det var inte krig i Europa för ett år sen, folk släpptes på nytt ut efter ganska hårda restriktioner i landet och det var ett helt annat liv.

Fem konkreta saker vi kan se på årets första kvartalsanalys.

– E-handeln tappar i hela världen, och ja, där syns en liten minskning även för oss när vi jämför de senaste två månaderna. Årets första kvartal har vi en ökning jämfört med samma period förra året, bara i februari ökade vi med 40% och det är fantastiskt och väldigt tacksamt nu när vi ser effekterna för mars, april och maj när det inte visar lika glädjande siffror. 

– Fysiska butikens försäljning var mindre första kvartalet än fjolåret, detta är fullt förståeligt i och med restriktionerna som fanns i början av året och hur stor smitta vi hade i samhället. Försöker vara realistiskt och tänka att det är logiskt, det har en förklaring.

– Instagrams algoritmer har gjort det omöjligt att ens hitta driv för att fota eller dela just nu. Når inte ut och det gör mig så förbannad att vår största kanal är förstörd, känner mig så maktlös i nuläget och har noll inspo.

– Första kvartalet såg positivt ut och likvärdigt i stora delar av veckorna jämfört med samma från fjolåret, det hade varit bra resultat att bygga vidare på. Lika tydligt syns det när livet var ”före” och ”efter” krigsutbrottet och inflationen blev ett faktum, och jag försöker påminna mig själv och mata in att det kommer vara en svår tid nu ett tag, marknaden rör sig hela tiden och vi med den, det måste få vara så. Men läskigt är det såklart, så här gäller det att tänka om, tänka nytt, vara smart och genomlida svåra tider. Vi vet inte om vi får in varor i höst eller om leveranser kommer därefter, hur vad som händer i världen eller om julen blir som vi önskar, eller hur länge det här ens ska pågå, men jag känner mig HÄR och NU trygg med att ha vågat bygga upp ett ordentligt lager under våren, att vi har ett bundet kapital som är vår tillgång, att jag fått de beställda varor som jag behöver till sommaren och att nu låta resten av året att handla om fokus på att jobba på de bitar vi kan; försäljning, tjänster och projekt. Och hålla hårt i plånboken!

– Efter att ha haft lite mer tid i början av året så har vi kunnat investera tiden i vårt projektarbete som jag gör i samarbete med Visby Färgcenter. Det pågår ännu för fullt, vi har släppt en första mönsterkollektion tillsammans för någon vecka sen och vi kan utan tvekan säga att det har varit så värdefullt att få vara och jobba kreativt utöver allt annat, särskilt en sån här period (och det var precis den här tiden jag ville åt när jag sa upp mig från tidigare anställningen förra året). Så rätt, för MIN skull!

positiva saker som skett senaste veckorna? Vi har städat bort förra årets sommarminnen och börjat packa upp varor i vår sommarbutik i Ljugarn, vilket är så himla roligt! En del av det roligaste med att driva butik är helt klart att fronta, möblera och göra fint med våra produkter för alla kunders skull och för att de ska inspireras när de besöker våra butiker. Två andra positiva saker är att vår egna mönsterkollektion LADINGEN har släppts i form av kökshanddukar och disktrasor samt att vi fått in alla våra linnekläder inför sommaren, de är helt magiska och vi är betydligt bättre laddade på klänningslagret i år, än förra året!

Hur ser företagsplanen ut från den ståndpunkt där företaget står nu? Som sagt, nu har alla väntade leveranser redan kommit (förutom de två sista inför sommaren men de är på gång) och jag har satt upp små delmål om att vi ska dra ner på utgifterna och hur, vad vi ska tänka på och att fokuset nu ligger på det vi kan jobba med; sommarförsäljningen, fysiska butikerna och våra sidoprojekt.

Bästa business-citatet jag vet? Just nu ”this too shall pass”. Det är det enda jag kan motivera mig själv till att tänka och som ger mig ett uns av förhoppning om att bättre tider kommer åter, sen. Och att jag kan vara trygg i det jag har byggt upp under de senaste snart sju åren, det är för att klara av såna här tider också.

4 Replies to “(LATE) SPRING UPDATE – STYLEMOOD”

  • Perfekt att se tillbaka på och roligt att ni hade ökat med 40% i februari än året innan och såklart kan man ju tappa lite då pandemin gör sitt.

    Bara älskar de där skjortklänningarna

    • Ja det är verkligen intressant och se hur utvecklingen och allt går efter de utmaningar som nu är. De är underbara!

  • Jag som inte är i din bransch har inte riktigt förstått hur illa det är med leveransproblem osv. Låter väldigt frustrerande. Däremot har jag hört om Instagrams nya algoritm, väldigt trist måste jag säga!
    Håller med dig, this too shall pass. Gäller bara att ha is i magen tills dess 😊

    • Nej förstår att man inte är insatt då, men ja, det är verkligen galet hur det har blivit nu. Eller hur, så trist!! Ja, is i magen är allt man kan ha just nu.. 🙂

Lämna ett svar till Johanna Utterberg Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *