ÖNSKEINLÄGG: ATT HITTA KUNDER

Det är så himla kul när ni läsare önskar inlägg och har frågor kring mig, mitt företagande och andra saker. Jag fick en fråga av Caroline (carro93.se) angående hur jag har gjort för att hitta ”mina” kunder och bygga upp ett företag, så jag tänkte göra det till ett inlägg här.

Såhär är det, att hitta kunder är INTE lätt och det SKA ta tid. De kommer inte av sig själva bara för att man har en webshop upplagd på nätet, de åker inte till en butik bara för att den finns och du får inte bokningar bara för att du har lediga tider. Man måste som företagare söka sig till dem, lära känna dem och se vad just din målgrupp har för behov, vad behöver dem få av dig och de tjänster du erbjuder. Det är ett ständigt pågående arbete, så bara för att man gör något medvetet kring marknadsföringsstrategin eller märker att en vecka går allting riktigt bra med beställningar, så betyder det inte att veckan efter blir lika bra. Därför behöver man vara realistisk och hungrig på att ständigt våga jobba med just sin målgrupp, man behöver fråga sig själv exempelvis ”var finns mina kunder?” och det är i mitt fall allra mest på Instagram och inte Facebook exempelvis. ”Hur vill de beställa varor från mig?” och det är ju via en lätt, smidigt och tydlig webshop med flera olika leveransalternativ som hämtning direkt i butiken eller att få paketet hemskickat. För mycket beslut kring produkter, krångla webshops/hemsidor och annat ställer bara till det och då får jag aldrig det där sista trycket på beställnings-knappen. Likaså är det ju oavsett bransch, till exempel så kommer inte en kund som söker en frisörtid gå fem varv runt sitt kvarter den dagen denne behöver klippas och hoppas att en skylt står framme längs vägen, utan idag vill vi människor oftast kunna boka och planera in en sån tid på egen hand direkt genom en länk via hemsida/instakonto. Self-service är så mycket mer utvecklat idag än tidigare och vi människor är verkligen bekväma, det är också en anledning till e-handelns utveckling. Så tänk på VEM som är just din kund och visa att du kan erbjuda dem tjänsterna eller produkterna som de behöver, vill ha och finner mest tillgängliga.

En annan sak jag tycker att man behöver fundera på när man jobbar med sitt kund- och kontaktnät är att man ska hänga med i moderniseringen, var inte rädd att byta strategi eller riktning när du som företagare ser att behovet håller på att förändras. Att ligga i framkant och våga vara med i teknikens utveckling, veta vilken marknad man själv tillhör, ha flera olika strategier/kanaler att jobba med (många bäckar små) är så viktigt för att hänga med både på sikt och bli mer stabilt, det kan vara just sånt som förlänger både säsong och skapar fler möjligheter för företaget. Det är något jag tycker är så viktigt att komma ihåg när man driver företag och fortfarande behöver utveckla just sitt kundnät i olika avseenden. Många företag går under eller förlorar så många potentiella kunder bara för att de har fel mindset och inte VÅGAR ändra sitt tänk kring kunderna, de tänker ”vi gör som vi alltid har gjort för det har funkat innan” men det kommer inte gå med den moderna tiden i längden och framtidens utveckling. Ju tydligare du som företagare är om vilken röd tråd, vad du är bäst på, mindset eller vad dina olika kanaler behöver för att nå just din kund, desto lättare blir det och som sagt, det ändras hela tiden eftersom marknaden i sig inte är konstant och kundbehoven regleras i och med trender, konsumtionsfrågor, ekonomi, platser och annat. 

Hoppas ni gillade inlägget om mitt företagstips med vägledning kring tänket om att hitta sina kunder och vad jag själv har gjort på min resa när jag startade upp med både webshop och butik. Önska gärna fler inlägg så försöker jag svara och skapa inlägg med inriktning på sånt ni vill att jag ska skriva om, det tycker jag är så roligt!

30 Replies to “ÖNSKEINLÄGG: ATT HITTA KUNDER”

Lämna ett svar till Johanna Utterberg Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *