STYLEMOOD: HUR LÄGGER JAG UPP MITT FÖRETAGSJOBB?

– Inlägget presenteras i samarbete med mitt egna företag StyleMood, www.stylemood.se
Det är så kul när jag får frågor angående företagandet här i bloggen och lika roligt är det att få sätta ihop inlägg med svar på frågorna. DENNA fina tjej undrade hur jag lägger upp mitt arbete och tid som företagare. Rent tidsmässigt så skulle jag uppskatta att jag lägger ner ungefär 55-65 timmar på mitt företagande varje vecka (förstå att jag försökt kombinera detta timintervall med anställningar tills jag typ gått sönder av stress), men ja det handlar alltså om företagsjobb i princip varje dag. Vissa veckor blir det mindre, andra blir det mer. Jag möter ofta människor som inte har någon förståelse för att jag faktiskt måste jobba så pass mycket och folk som säger ”åh vad skönt att bara gå hemma” och jag stirrar frågande ”VAA?!”. Riktigt så fungerar det inte. Jag vet att för att lyckas nå ut på stora marknaden och arbeta mot ständig företagsutveckling, så krävs det såklart mycket av mig och därför är det viktigt att jag lägger ner all tid jag kan, bygger en stadig företagsgrund och utgår från den affärsplan och planering som jag har lagt upp för StyleMood.
Jag har ett grundschema för nästan varje dag, för att veta hur jag ska lägga upp liret om dagarna och fortsätta hålla mig fokuserad. Samtidigt är jag helt flexibel och kan styra mina tider med jobb till mornar, kvällar, nätter precis som jag vill utifrån vad jag lägger in för andra roligheter under veckorna och det är självklart absolut det bästa just med att vara endast online-baserad som jag är. Hade jag haft en fysisk butik så hade det inte varit riktigt samma. Här är min vanliga veckoplanering:
Måndagar – Byte av kampanjvaror, uppdatering av webshopen och sedan marknadsföring av de nya veckorerbjudandena i olika forum.
Tisdagar – Prioritering fotografering så att arkivet fylls på och fokus på sociala medier.
Onsdagar – Eventuell uppdatering av weekend-kampanj om det ligger i planeringen, avprickning av prioriterade mail och lagerkontroll.
Torsdagar – Fotografering och redigering, letar idéer till projekt och har fokus på instagram.
Fredagar – Väntas leverans veckan därpå så lägger jag in de nya varorna i systemet så att jag enkelt kan göra dem synliga för er kunder när jag har fått dem till lagret, prioriterar pappersarbete, kontrollerar ekonomin och veckans fakturor och planerar StyleMood-inlägg till bloggen.
Lördagar – Försöker och tillåter mig själv att hålla dagen fri från arbete för att få ner pulsen lite och samla ny kraft inför kommande vecka, dock ser jag alltid till att instagram-kontot uppdateras flitigt ändå.
Söndagar – Preppar för ny vecka med varor och to-do-list, redigering av bilder och ser till att ha bilder färdiga för måndagens marknadsföring av kampanjvaror och fotograferar om det behövs.
Utöver grundplaneringen för varje dag så paketerar jag beställningar oavsett om det är måndag, torsdag, helgdag eller julafton (vart efter de kommer in), svarar på mail, lägger budget för inköp, räknar på ekonomin, bokför löpandes, levererar till kunder här på ön när jag får såna ordrar, samlar inspiration, tänker på företagsidéer och analyserar metoder som jag använt i min försäljning, kampanj-planerar för 15 veckor framåt och ser till att hänga timmar i sociala medier för att lyckas synas, hämtar påfyllning till hemmalagret från huvudlagret och ja, allt annat som hör till! Jag är, som ni hör, strukturerad och har väldigt bra självdisciplin, vilket jag tror är två extra bra egenskaper när man är egenföretagare. Allt jag gör idag kommer jag få tillbaka sen!
Tryck gärna på hjärtat om ni gillar inlägget!

0 Replies to “STYLEMOOD: HUR LÄGGER JAG UPP MITT FÖRETAGSJOBB?”

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *