STYLEMOOD: SPRING UPDATE

– Inlägget presenteras i samarbete med mitt egna företag StyleMood, www.stylemood.se
3 positiva saker som skett senaste veckorna? Jag har fått massvis av nya instagramföljare vilket är superkul, jag har fått alla möbler (stolar och bambustegar) sålda och jag har nått första kvartalets ekonomiska mål (vilket jag aldrig riktigt vågade tro i och med att jag gick på nytt jobb och vikarieanställningar). Till min stora glädje har jag dessutom haft härlig fotoinspiration nu under de senaste veckorna och det lönar sig så mycket!
Hur ser företagsplanen ut från den ståndpunkt där jag står nu? Planen är att fortsätta min ständiga breddning av sortimentet, jag tar lite i taget eftersom jag vill att det ska fungera ekonomiskt och bilda en stabil grund för StyleMood. Med ett brett sortiment så når jag fler kunder och webshopen tilltalar på så sätt allt fler människor. Dessutom så budgeterar jag ständigt under årets gång, jag tar ett kvartal i taget och planerar utifrån det vilket har fungerat väldigt bra för mig tycker jag. Jag jämför siffror från förra året under samma tid och bygger på med realistiska mål utifrån det och några prion i företagsplanen just nu är bland annat att lyckas minska StyleMood’s fraktkostnader så mycket jag bara kan och därför undersöker jag alla fraktlösningar som finns. Företagsplanen innehåller också några kommande tävlingar när jag uppnått vissa mål under årets gång, detta är ett perfekt sätt för mig att få visa uppskattning till mina kunder och det känns roligt eftersom jag vet att det uppskattas.
Min personliga favoritprodukt? Åh det måste vara den där söta tekannan som jag tjatar om! Alla behöver en sån i sitt hem och den är verkligen helt underbar, söt i modellen, rejäl i gjutjärn och dessutom perfekt att ge bort till en te-älskare i present. Men en annan produkt som jag älskar är kuddfodralen i sammet, både de ljusgråa och eleganta blåa!
Hur ser marknadsförings-strategin ut i dagsläget? Huvudfokuset inom marknadsföringen ligger på Instagram (@stylemood.se) eftersom jag verkligen känner att det är den kanal som är mest aktiv ut mot mina kunder. Men även om huvudfokuset ligger just där så använder jag mycket utrymme i bloggen till StyleMood och Facebook ibland för att kunna nå ut till ännu fler och framför allt till olika målgrupper i samhället som i sin tur ska ge mig en bredare kundkrets.
Vad för produkter är på ingång i nästa leverans? Nästa leverans innehåller vaser, krukor, ullplädar, bomullsplädar, lite köksdetaljer och lattemuggar bland annat. Det ska bli underbart med massa nytt och det känns som julafton vid varje leverans jag får kan jag lova! Hoppas alla produkter kommer fort så jag får visa upp dem snart.
Kvartalsmål som ska vara uppnådda innan 1a juli? Jag ska ha 2000 följare på instagram, sålt för x antal kronor, hunnit gå igenom lagret med en halvårs-inventering och sålt slut på ytterligare 3 av mina produkter. Dessutom ska jag ha jobbat fram bättre fraktavgifter för företagets ekonomi och planerat resterande av årets budget och kampanjplanering. GO HARD OR GO HOME!
Kundernas favoritprodukt? Det har varit väldigt blandat den senaste tiden men stolarna jag har haft i webshopen, glasboxar och lampsladdar har bland annat varit varor som jag levererat och skickat iväg.
Företagslängtan? Att återgå till att bara ha företaget (så som jag hade det i höstas) och slippa behovet av att vara anställd bara för att få inkomst. Vill bort ifrån ekorrehjuls-livet så fort som möjligt för det för mig är absolut inte livet, jag trivs inte alls i att ha pengar som jämt rullar in pga jobb 7-16, varje vardag, nonstop och med noll skymt om semester, ledigheter eller lugnt arbetstempo, behov av att ständigt släcka bränder eller ställa upp jämt och ständigt utan att ens komma närmare mina egna mål och drömmar.
Nästa deal? Jag fortsätter med mina kampanjer varje vecka och just denna vecka så är det kampanjpris på sminkväskor med hela 15% rabatt. Ni hittar dem HÄR för direkt beställning!
Bästa business-citaten jag vet? ”The purpose of a business is to create a customer who creates customers”, ”There is no elevator to success. You have to take the stairs.” och såklart ”At first they’ll ask you why you’re doing it. Later, they’ll ask you how you did it.”. Jag älskar peppiga citat och just i utvecklingsfasen i sin egen business där man i många stunder står ensam (såklart eftersom jag driver egen firma och inte AB tillsammans med någon/några) så är det så viktigt att kunna peppa sig själv. Man ska veta hur man kan återfå sin inspiration, kraft och ork, för solen skiner inte alla dagar som min farfar brukar säga, dvs alla dagar är inte bra dagar och då behöver man hämta fokuset på något sätt. En annan grej jag brukar ta till när jag har en dålig dag är att tänka på hur fantastiskt långt jag har kommit och att jag är en av dem som verkligen har börjat på noll. Jag har gjort allting helt själv, tagit reda på all information, lärt mig hantera situationer, sälja in mitt eget företag, byggt upp det utifrån mina egna pengar utan ett öre i bidrag, sökt mig till alla mina leverantörer, byggt upp min egna kundkrets från 0 människor till desto fler, styrt min egen webshop med lagersaldo och leveranser, lärt mig företaga, bokföra, resultatplanera, budgetera, vågat testa olika metoder och framför allt vuxit så mycket som individ i takt med alla kunskaper jag tagit till mig på vägen från första dagen som egen företagare. Det är en mäktig tanke och direkt återfår jag tron på mig själv, styrkan att kämpa ytterligare och ännu mer jävla anamma om att nå min livs dröm! 
Ekonomimål och pengaprat?
Jag har ekonomiska mål för varje kvartal och därefter ett årsmål på en viss summa som jag ska ha sålt för innan årets sista dag. Summan är såklart en realistisk ökning utifrån förra årets sälj-siffror och förhoppningsvis så når jag mitt mål. Sen något som är minst lika viktigt är att ha så låga utgifter som möjligt, eftersom man vill att resultatet, dvs vinsten, ska göra sitt för företagets framtida utveckling. Jag jobbar därför med att finna billigare fraktlösningar som huvudgrej nummer 1 där jag vet att jag borde kunna spara pengar.
Utvecklingstankar för tillfället? Att kunna erbjuda leveranser till hela Norden, har fått väldigt mycket härlig respons från potentiella kunder i Norge bland annat vilket gör att jag ser hopp om det ifall om frakavgifter och allt blir rimligt för mig som företagare. Men först och främst är såklart utvecklingsfokuset på att öka bredden på sortimentet, kundkretsen och antal beställningar i veckan.
Tryck gärna på hjärtat om ni gillar inlägget och uppskattar att jag delar med mig av min företagsresa!

0 Replies to “STYLEMOOD: SPRING UPDATE”

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *