STYLEMOOD: HUR LÄGGER JAG UPP MITT FÖRETAGSJOBB?
22/06/2017
– Inlägget presenteras i samarbete med mitt egna företag StyleMood, www.stylemood.se –
Det är så kul när jag får frågor angående företagandet här i bloggen och lika roligt är det att få sätta ihop inlägg med svar på frågorna. DENNA fina tjej undrade hur jag lägger upp mitt arbete och tid som företagare. Rent tidsmässigt så skulle jag uppskatta att jag lägger ner ungefär 55-65 timmar på mitt företagande varje vecka (förstå att jag försökt kombinera detta timintervall med anställningar tills jag typ gått sönder av stress), men ja det handlar alltså om företagsjobb i princip varje dag. Vissa veckor blir det mindre, andra blir det mer. Jag möter ofta människor som inte har någon förståelse för att jag faktiskt måste jobba så pass mycket och folk som säger ”åh vad skönt att bara gå hemma” och jag stirrar frågande ”VAA?!”. Riktigt så fungerar det inte. Jag vet att för att lyckas nå ut på stora marknaden och arbeta mot ständig företagsutveckling, så krävs det såklart mycket av mig och därför är det viktigt att jag lägger ner all tid jag kan, bygger en stadig företagsgrund och utgår från den affärsplan och planering som jag har lagt upp för StyleMood.
Jag har ett grundschema för nästan varje dag, för att veta hur jag ska lägga upp liret om dagarna och fortsätta hålla mig fokuserad. Samtidigt är jag helt flexibel och kan styra mina tider med jobb till mornar, kvällar, nätter precis som jag vill utifrån vad jag lägger in för andra roligheter under veckorna och det är självklart absolut det bästa just med att vara endast online-baserad som jag är. Hade jag haft en fysisk butik så hade det inte varit riktigt samma. Här är min vanliga veckoplanering:
Måndagar – Byte av kampanjvaror, uppdatering av webshopen och sedan marknadsföring av de nya veckorerbjudandena i olika forum.
Tisdagar – Prioritering fotografering så att arkivet fylls på och fokus på sociala medier.
Onsdagar – Eventuell uppdatering av weekend-kampanj om det ligger i planeringen, avprickning av prioriterade mail och lagerkontroll.
Torsdagar – Fotografering och redigering, letar idéer till projekt och har fokus på instagram.
Fredagar – Väntas leverans veckan därpå så lägger jag in de nya varorna i systemet så att jag enkelt kan göra dem synliga för er kunder när jag har fått dem till lagret, prioriterar pappersarbete, kontrollerar ekonomin och veckans fakturor och planerar StyleMood-inlägg till bloggen.
Lördagar – Försöker och tillåter mig själv att hålla dagen fri från arbete för att få ner pulsen lite och samla ny kraft inför kommande vecka, dock ser jag alltid till att instagram-kontot uppdateras flitigt ändå.
Söndagar – Preppar för ny vecka med varor och to-do-list, redigering av bilder och ser till att ha bilder färdiga för måndagens marknadsföring av kampanjvaror och fotograferar om det behövs.
Utöver grundplaneringen för varje dag så paketerar jag beställningar oavsett om det är måndag, torsdag, helgdag eller julafton (vart efter de kommer in), svarar på mail, lägger budget för inköp, räknar på ekonomin, bokför löpandes, levererar till kunder här på ön när jag får såna ordrar, samlar inspiration, tänker på företagsidéer och analyserar metoder som jag använt i min försäljning, kampanj-planerar för 15 veckor framåt och ser till att hänga timmar i sociala medier för att lyckas synas, hämtar påfyllning till hemmalagret från huvudlagret och ja, allt annat som hör till! Jag är, som ni hör, strukturerad och har väldigt bra självdisciplin, vilket jag tror är två extra bra egenskaper när man är egenföretagare. Allt jag gör idag kommer jag få tillbaka sen!
Tryck gärna på hjärtat om ni gillar inlägget!
Jätte intressant och läsa. Så bra fråga från den tjejen! 🙂 Låter som du har ett bra upplägg och du kommer lyckas kanon med ditt företag!
Grym du är ❤️
Så spännande att läsa hur du går tillväga 🙂
Så kul att få se hur du jobbar med företaget, ser ut som en bra planering! 🙂
Hårt jobb lönar sig men det gäller att tycka det är roligt också, vilket det verkar som du gör! Det krävs en hel del självdisciplin och struktur för att lyckas som egen företagare vilket du verkligen verkar ha! GRYMT jobbat! 😀
Åh vad kul att läsa om! Stort lycka till med företaget 💕
Tack så mycket!! 💕💕
Det här låter sjukt kul! Jag ör också otroligt självdisciplinerad i vanliga fall, men har ju inte ett företag att liksom satsa det på 😉 Jag hade tänkt lägga upp en snygg bild på kannan "in action" men råkade formatera minneskortet >.<
vad organiserad och planerad du är, impad
Vad roligt att läsa, så häftigt att starta och driva ett eget företag, men förstår att det är mycket jobb!!!
VÄLDIGT kul att läsa om ditt företagande! Du är så duktig och inspirerande! Kram
Vad roligt!
Hårt arbete bakom eget företag och man är väl egentligen inte ledig så mycket 🙂 Men så skoj och vilken känsla att känna att man är sin egen, man styr sina tider och lägger upp sin arbetsvecka som man vill och behöver.
Hoppas du får en fin midsommar raring <3 Kramen
Trevlig midsommar till er
Tusen tack för svaret 😀 Var riktigt intressant 😀 Glad Midsommar fina du :*
åh kul att läsa! 😀
sv; ja det ska bli spännande att få prova kikärtsbollarna, har inte hunnit göra det än 🙂
haha ja, man vill ju bara ha allt när man är i en sån butik 😀 nu fick jag ju lust att åka till en butik som ligger en liten bit ifrån mig som säljer massa såna fina saker. får ta och göra det när jag får semester. :D
hehe vilken tur då att du har förståelse 😉
ja och nu har det nästan gått tre veckor sen sist. orkade aldrig göra det förra veckan så får ta och göra det imorgon eller nåt. haha! 😛
hoppas att du får en fin midsommar och midsommar helg vännen 🙂 kramar <3
Spännande!
Grymt bra med en sådan veckoplanering! Du är grym som sköter allt själv 😀
Vad grym du är, otroligt imponerande, och kul att få läsa om!
Vad kul at läsa och vad organiserad du är! Grym är du <3
Det här inlägget har jag missat och så himla duktig du är! 😀 Kramis
Grymt bra läsning!