STYLEMOOD: SUMMER UPDATE

– Inlägget presenteras i samarbete med mitt bolag StyleMood AB –

Äntligen har ytterligare ett kvartal passerat på min företagsresa och som jag längtat efter att få sätta mig med siffror, analyser och jämförelser inför denna sammanfattning av tidsperioden april-juni. StyleMood har utvecklats, det har jag ju känt bara genom att räkna antal kunder/besökare och senaste två månaderna och så har jag haft en fantastisk försommar med butiksflytt, beställningar och försäljning. Just därför känns det extra kul att få skriva ihop årets andra kvartals-sammanfattning!

3 positiva saker som skett senaste veckorna? Jag har flyttat in i min NYA butik och haft officiellt INVIGNINGSMINGEL där det kom ca 200 pers och minglade! Det trodde jag aldrig och det har väl inte undgått någon av er läsare hur glad jag är för det?! Det är nu det händer, den nya butiken kommer ge mig en skjuts framåt rent business-mässigt, det märks redan vågar jag påstå! En annan positiv sak är att jag har under senaste veckorna inte bara dubblat fjolårets juniförsäljning (fysisk butik), utan jag har ökat den med ca 187% (!!). För kvartalet (både butik & webshop) så har jag lyckats hålla jämn ökning dessutom och efter att ha jämfört både påsk-veckorna och andra storhelger de senaste månaderna så kan jag se att jag har ökat försäljningen på dem också, särskilt mycket på Kristi Himmelsfärdshelgen då jag lyckades med en ökning på 126% och det känns så jäkla bra! Och min tredje höjdpunkt från kvartalet är nog inledandet av samarbete med fantastiska Oh Living där Sofie och Josephine vill ha med just min egna kollektion (mina soffbord och sängbord) i sina stylingar, vilket känns så otroligt roligt!

Hur ser företagsplanen ut från den ståndpunkt där jag står nu? Att få öppna upp i ny lokal känns som en sån milstolpe, äntligen! Fokuset ligger därför nu på att lägga tid och kraft på att förmedla att vi har en ny butik, detta särskilt till gotlänningar eftersom jag har öppet året runt och sen till hösten behöver se till att kunder även hittar hit då. Ett annat fokusområde är att försöka lägga lite mer kärlek åt webshopen nu efter att ha haft fokuset på annat håll senaste månaderna. Sommarförsäljningen i webshopen är nästan nollad och jag vill åtminstone försöka ändra det genom att lägga krut på att försöka få lite mer beställningar än förra året. Men framför allt, SÄLJFOKUS, för det är faktiskt under de fem närmaste veckorna som försäljningen är de viktigaste för årets resultat.

Min personliga favoritprodukt? Åh jag har så många! Jag gillar särskilt de senapsgula plädarna i vävt bomull som även har lite mönster i tyget (ni kan hitta plädarna för 549 SEK här) och även badlakan som jag tagit in för sommaren. Sen kan ju ingen ha missat att jag älskar Broste’s vackra Nordic Sea-porslin…

Hur ser marknadsförings-strategin ut i dagsläget? Fortsätter med samma från föregående kvartal, lägger lite mer vikt i att berätta om hela företaget och inte bara produkterna. Kommer även försöka fokusera mycket på att nå ut till de lokala kunderna och lyfta webshopen med ny design och optimerings-arbete inför hösten.

Vad för produkter är på ingång i nästa leverans? Jag får två leveranser på måndag, en större och en mindre och i dem är det bland annat ursnygga kimonos, tygväskor, utemöbler, supersnygga badrockar och massa grymma produkter i trä (exempelvis snygga skärbrädor). Dessutom ska jag få påfyllning av gotländska Prima Gård inom kort, deras ljuvliga linsåpa och Emmas fina handgjorda keramik bland annat.

Kvartalsmål som ska vara uppnådda till 30 september? Jag nådde upp till alla kvartalsmål förutom ett under föregående kvartal (att ha 8k följare på Instagram), så det tar jag med mig inför de närmaste månadernas marknadsföring. Sen hoppas jag slå fjolårets juli-försäljning förstås, sälja minst en möbel till från min egna kollektion och att jag lyckas öka försäljningen för kvartalet med minst 25%.

Kundernas favoritprodukter? Ullplädar, Ernst-vaser, dukar, skärbrädor och ljuslyktor! Det är verkligen vad som har sålt bäst de senaste två veckorna och så roligt för mig att se hur ”trenderna” kring kundfavoriterna förändras under årets gång.

Företagslängtan? Just nu längtar jag faktiskt bara efter en riktigt kanon-sommar rent säljmässigt. Klart att jultankarna och planeringen redan är igång i huvudet, för att få julmysa här inne i nya butiken, lär bli fantastiskt och det kan man inte låta bli att se fram emot!

Känns årets stora mål långt bort? Nej, det känns väldigt realistiskt faktiskt och förhoppningsvis så når jag det tidigare än sista december. Jag jämför siffrorna med fjolårets resultat och i och med att jag ser ökning på första halvåret av 2019 så vågar jag tro att det ska gå bättre än vad det gjorde förra året, även om jag inte ökar på de två sista kvartalen i försäljningen.

33 Replies to “STYLEMOOD: SUMMER UPDATE”

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *