FÖRETAGSMÅL FÖR 2020

Även om jag ännu inte har gjort bokslutet och fått de sista siffrorna och jämförelsen mot förra året på pränt så har jag dock nått mitt stora årsmål för 2019, mina delmål och har kunnat börja analysera året som gått. Det känns som om möjligheterna är oändliga nu, jag vet ju att 2020 kommer bli ännu ett utvecklingsår då mamma ska öppna café i anslutning till min butik och vi kommer kunna erbjuda något utöver bara shopping i sommar och så har jag en hel vår i nya butiken, som jag hoppas ska ge mig så mycket mer än vad vårförsäljningen givit mig tidigare då jag inte haft sån butiksmiljö som jag har nu. Det är ju fantastiskt att man nu in i sitt 5e företagsår fortfarande har så mycket mer att hämta och det är så häftigt att blicka tillbaka på resans gång, TÄNK var jag började, hur det blivit och allt jag fått lära mig. Idag har jag dessutom drivit bolaget i ett år, bara en sån sak! Jag har numera en 2-årsplan på vad företagslivet ska gå och vad jag skall ha uppnått till bokslutet 2021, men viktigast är att fokusera i närtid och därför har jag nu strukturerat upp målen för ett år framåt i tiden, precis som vanligt och det är ju som en första del för att 2-årsplanen ska bli verklighet.

Fotograf: Beatrice Jakobsson

Kvartal 1: Under våren så vill jag se till att öka min försäljning med det dubbla jämfört med samma period föregående år. Jag tror att det är realistiskt då butiken erbjuder så otroligt mycket mer idag (över 450 varor), ett hållbart och noga utvalt sortiment som uppskattas så av kunderna (så många kommenterar det när de kommer in i butiken, älskar att höra sånt då jag lägger mycket tid på inköp eftersom jag handplockar varenda produkt) och vi ska fortsätta med pysselkvällar som allt som oftast ger merförsäljning. Så i butiken finns det potentiella sälj-andelar att ta av, där kan jag öka, medan jag i webshopen istället vet att våren är inte bästa webshops-säsongen, så där har jag som mål att sälja för MINST detsamma som under 2019 men gärna ser och jobbar mot en ökning med 10%. Delar alltid upp försäljningen på de skilda försäljningsställena för att säsongerna är så otroligt olika och det är intressant att kunna mäta dem mot föregående åren just därför.

Kvartal 2: Under årets andra kvartal april-juni så tänker jag absolut jobba starkt för att ha en marknadsföringsstrategi så att allt fler hittar just till butiken, då kommer det vara fokus på att få fler gotlänningar och kunder att veta mer om butiken, var den finns och hur bygget går inför caféet. Tänker att jag ska visa upp även den processen precis som jag visade pappas framsteg i ombyggnationen inför min stora butiksöppning detta år, det fick verkligen folk att bli intresserade av vad som komma skulle märkte jag. All marknadsföring och jobb då kommer lägga grunden för sommarens besök, så den är viktig att lägga tid på. Samtidigt vill jag öka den totala försäljningen för denna period med 20%, här räknas både butiks- och webshops-försäljningen in i ett gemensamt mål.

Kvartal 3: Liksom detta år så kommer fokus ligga på butiksförsäljningen och eftersom jag hade en sån fantastisk sommar så kommer jag att kämpa för att sälja MINST lika bra under juli-september även under 2020. Det är klart att jag hoppas att det ska ge en ökning över att kunna kalla mig etablerad som butik eftersom den då funnits över ett år, men samtidigt så gäller det att vara realistisk i det perspektiv att jag kommer få lite mindre butiksyta eftersom mammas café kommer ta upp en viss del i lokalen, väderförhållanden kanske gör att det inte blir lika intressant med shopping som under denna sommar och man aldrig vet att man efter att ha varit ”ny” kommer bli ointressant efter ett tag. Därför ska jag jobba stenhårt för att slippa se en sån förändring och istället våga sikta på att sälja för minst lika mycket! Webshopsförsäljningen ser jag gärna en ökning på för den är i princip still under sommaren, men jag hoppas att jag kan få den att öka med 10% genom att lägga en del av min marknadsföring på att fortfarande visa upp produkter i sociala kanaler med länkar till produkterna. Och här, under kvartal 3 ska jag ha uppnått 10k följare på Instagram (in och följ stylemood.se ni med om ni inte redan gör det) och liksom tidigare år så släpper jag Julkalendern för förköp den 1a september 2020, vilket jag hoppas blir succé precis som detta år!

Kvartal 4: Det känns lite långt bort, just oktober-december nästa år, eftersom vi ännu är kvar i 2019, men eftersom jag har ett rätt bra hum om hur detta kvartal har gått och det har gått över förväntan helt klart! Butiken har verkligen blivit en plats att samlas på för afterwork-pyssel, kvällar och glöggmingel och det kommer vi självklart att satsa på även inför nästa julsäsong, och då våga höja antalet tillfällen till några fler förstås. Jag hoppas kunna få till ytterligare en försäljningsökning med 20% i butiken och 10% i webshopen, den är helt klart sin högsäsong under sista kvartalet varje år och att se en ökning i den från år till år är det jag tycker känns viktigast för att veta att det blir allt mer attraktiv för kunderna och når ut till fler, som också kommer tillbaka och beställer om och om igen för att de uppskattar snabba leveranser och servicen. Det är bästa betyget och jag kommer fortsätta kämpa för att det ska vara en total ökning i webshopen år efter år, ska ännu bli så spännande att jämföra årets summa med fjolårets när jag gör min kvartalsanalys sen. 

32 Replies to “FÖRETAGSMÅL FÖR 2020”

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *