STYLEMOOD UPDATE 2 OF 4 (2020)

– Inlägget är sponsrat i samarbete med mitt egna bolag StyleMood AB –

Här har jag försökt sätta ord på min kanske, eller snarare nog, viktigaste kvartalsuppdatering hitintills. Så mycket jag har lärt mig de senaste tre månaderna, om mig själv, om att företaga och om att våga satsa i motvind. På ett sätt har det varit lika för alla i branschen, men på ett annat så har det fört med sig att jag har tvingats tänka utanför boxen och jobba ännu hårdare, för jag skulle bara överleva det här. Som jag skrev i förra kvartalsanalysen så svartnade det mesta i mars, jag såg minskning i antal besökare i butiken och hur försäljningen var mindre jämfört med föregående år. Och här följer fortsättningen, som chockat mig så.

Fem konkreta saker vi kan se på andra kvartalets analys.

– Den totala försäljningen under kvartal 2 av 2020 ökade trots omständigheterna (men tack vare än mer slit och ett jävla anamma) med över 305% (!!) jämfört med samma månader förra året. Förstår ni vad häftigt och vilken jäkla revansch!

– Webshopsförsäljningen har under både april, maj och juni ökat med mer än det dubbla försäljningsmässigt. Den har varit min främsta förtjänst till att ändå kunna sälja när besöken varit färre i butiken under april, påsken och storhelgerna denna vår och det har jag pushat så mycket för!

– Den fysiska butiken fick ett rejält uppsving av besökare när vi klev in i juni och när vi öppnade butik NR 2 här vid midsommarhelgen! Mitt bästa beslut i år, att våga satsa och skapa fler butiker.

– Bara i maj ökade den fysiska försäljningen med 735% (!!) och jag hade min största fakturering någonsin.

– De sociala kanalerna har etablerat sig än mer och responsen på produkterna, bilder och våra inlägg har ökat för varje vecka senaste två månaderna. Det är så roligt!

positiva saker som skett senaste veckorna? Vi har nått 10K på Instagram, haft försäljningsrekord och ökat på det ytterligare lite i Västergarns-butiken och så har vi äntligen öppnat kaféet (eller mina föräldrar har förverkligat sin 20-åriga dröm rättare sagt).

Hur ser företagsplanen ut från den ståndpunkt där företaget står nu? Förra kvartalsanalysen svarade jag att vi skurit ner på alla kostnader och tagit bort onödiga inköp. Det hade vi. Men eftersom försäljningen ökat så markant därefter så var jag tvungen att dubbla alla ordrar inför sommaren och har sedan dess ännu flera gånger tvingats att köpa in ännu mer för att fylla ut butikerna. Och det är ju så kul att det blev så när man för några månader sen visste varken ut eller in. Nu är planen att lyckas förlänga sommarsäsongen ännu lite till, vi satsar på att hålla heltids-öppet augusti ut i butiken och kaféet, och lyckas hålla uppe den webshopsförsäljning som varit under sommaren hitintills så höstsäsongen börjar enligt de mål jag satt upp. Så fortsatt försäljningsfokus, nya idéer och att sänka onödiga utgifter för att nå årets stora försäljningsmål innan den 31/12!

Bästa business-citatet jag vet? Älskar fortfarande min väns citat att ”de som vågar satsa i motvind är de som vinner oavsett”. Bästa just nu och det stämmer ju så bra!

Ekonomimål och pengaprat? Förra kvartalet var jag tvungen att sänka förhoppningarna lite och tänka om, jag målet i huvudsak fick bli att åtminstone sälja för samma som fjolåret under feb-maj. Och det blev ju sen en sån uppåtgående kurva istället, vilket känns så kul och de senaste månaderna har rent företagsmässigt, varit de bästa i min karriär såhär långt med alla fantastiska rekord och ökningar. Och jo, det går bra för StyleMood, jag känner att jag har en bra grund till det årsmål som jag satte upp vid årsskiftet och det värmer gott i hjärtat.

Hur ser marknadsförings-strategin ut i dagsläget? Strategin just nu är att lägga fokus på året-runt-butiken och kaféet så att vi fortsätter ha en fin ruljans där under augusti också, samt i höst. Jag jobbar ju året-runt med det här och det tycker jag är viktigt att poängtera och få fram till kunder.

Vad för produkter är på ingång i nästa leverans? I de närmaste leveranserna kommer bland annat en gotländsk produkt in (de är så fina, ett riktigt hantverk), fler kaffemått, hantverksrostat kaffe och linsåpa från Prima samt årets första höstnyheter av en av mina största leverantörer.

Kvartalsmål som ska vara uppnådda innan 1a oktober 2020? Hmm… Jag ska ha sålt minst hälften av alla julkalendrar som jag bunkrat upp för. Det är tredje året som min inrednings-julkalender släpps och i år har jag ökat på så att den finns i ytterligare ett antal fler än tidigare, men fortfarande begränsat. Ska ha nått 12K följare på Instagram. Vara inom räckhåll för årets försäljningsmål och helst ha lanserat hela julsortimentet, precis som jag brukar, den 1a oktober. Älskar den tiden på året!

Kundernas favoritprodukter? Utan tvekan, sandaler, linneklänningar, porslin och mattor! Fått så mycket visad uppskattning för mitt sortiment och det gör mig helt salig av lycka, att det uppskattas att jag lägger tid på att handplocka hela sortimentet och att kunderna också ser att varje detalj väljs ut med omsorg.

Företagslängtan? Jag är faktiskt väldigt inne i nu:et just nu för det känns verkligen som om jag har livets, rent karriärsmässigt, bästa sommar och njuter så mycket av det. Det går bra, jag har mina första anställda på ett rullande schema, vi har haft personal-möte igårkväll, jag har hunnit lära mig så mycket bara på de sista månaderna och så älskar jag varje sekund just nu. Men är det något jag längtar till lite grann så är det julmyset i butiken och kaféet, det ser jag så mycket fram emot!

Utvecklingstankar för tillfället? Jag vill ha sommarbutiken även nästa år i Ljugarn, jag vill expandera än mer, jag vill bli bättre, jag vill lära mig mer, jag vill utmanas av marknadens utveckling och kurvor, jag vill skapa mer, jag vill nå ut till fler och jag vill se StyleMood fortsätta blomma.

24 Replies to “STYLEMOOD UPDATE 2 OF 4 (2020)”

    • Ja det har varit sån otrolig lättnad eftersom det varit så oroligt, så gläds så mycket att allt jobb betalat sig. 🙂

  • Så snyggt du marknadsför ditt företag och butik, snart får jag se det också. Vad kostar de där bruna sandalerna? har du strl 38 kvar?

    • HIhi tack för förtroendet!! Jaa, spana in webshopen så finns det flera fina ljuslyktor där! 🙂 Kraaam!

  • Godmorgon, måndag har vi i alm idag.. Vad sakta tiden går, precis packat 2 kartonger till kund här som jag tänkte skicka iväg nu när jag skall ut på min prom..

    VAD KUL att höra att det går bra, bra för dig ”butiksmässigt” det glädjer mig.. Tänkte också öppna fler butiker en ggn, öppnade och drev Uppsala’s första och ända träningsbut 2001 och hade den i 7 år kombo m hemsida, det var härliga tider och många lev önskade jag hade fler but förstås, särskilt imponerad var Universal Nutrition i USA och Steeve där som jag träffade ngr ggr, (FIBO mässan, bl.a.) han ville jag skulle få generalagenturen i Europa men läget var lite dåligt ell sämre, nu gick det ell hamnade den just mer söderut i Nederländerna ist, vid staden Breda vilket ligger nära kusten där och dem större hamnarna.. Hur som haver, det är en svunnen tid, men väl värd att minnas..

    Ska gå in en andra ggn och titta i butiken din, kanske ifall jag åker ned senare i sommar, har lite andra projekt på G där, will let you know, by then if..

    Grymt kul när det går bra, återigen STORT GRATTIS och kämpa på, keep Focus, Stay Strong, Loyal, Proud and LOVE what you are doing..

  • Alltså wow wow wow! Jag förstår att det ligger otroligt mycket slit och tid bakom allt detta, men jag kommer aldrig förstå det ändå om du förstår vad jag menar haha! Blir så inspirerad och sporrad varje gång jag kollar in på din blogg! Andras framgång är en stor motivation för mig 🙂 Kram

    • Ja det är det såklart, men jaaa, det är så wowigt!! Och nej, inte lätt att förstå om man inte är i samma sits som någon annan. Tack snälla för de fina orden!!! 🙂 Kram

  • Johanna, jag är så oerhört glad för din skull! Du inspirerar med ditt entreprenörskap och det är roligt att ta del av dina tankar, mål och planer. Heja dig! Önskar dig och företaget en riktigt bra augusti månad.

    Svar: Tack för din kommentar.

    Kram

    • Åh tack snälla Jasmine för det, vad glad jag blir att du tycker att jag inspirerar och att du uppskattar att få ta del av min företagsvardag. Ha en jättefin helg nu, så ska jag bli bättre på att ta ifatt kommentarerna. Kram!

  • Får sitta här och hålla tillbaka tårarna! Världens bästa Johanna, ja det är du! Fan va jag beundrar din drivkraft och att du fortfarande är så ödmjuk trots dina framgångar. Minns att vi talades vid innan sommarens start. Hur vi båda var oroliga inför kommande månader. Men vilken dunder succé du gör! Jag är så glad och stolt över dig. Se Stylemood växa fram under dessa åren men också få se dig växa. Hur mycket du än har att göra så tar du dig alltid tiden och jag är säker på att det är fler i din närhet som märkt av det. STORT GRATTIS till dessa fantastiska siffror. Du är så värd all framgång <3

    • Men åh, tack finaste du för dina ord och att du gläds med mig!! Det värmer hela vägen in i hjärtat och ja, tänk hur det trots allt blev mitt i denna kris och oro, det gör att det känns ännu lite mer fantastiskt att faktiskt kunna slå rekord och nå sina mål!! JAAA, dundersuccé är precis rätt ord!! Det är viktigt för mig att det är så, att det hela tiden känns personligt och att jag är närvarande. TUSEN TACK fina Nathaline!!! <3

  • Har ju kikat in hos Stylemood och alltså hallå – Ge mig nästan allt?! Det finns så mycket fint och skulle så gärna vilja besöka butiken på Gotland :> Såg ju bilder hos Amanda som var så fina!! Kram <3

    • Åh tack finis för det och så roligt att du gillar produkterna!! Jaaa Amanda har varit där flera gånger i sommar, så himla kul! :)) KRAM <3

  • Åh så härligt att det ändå gått bra för dig trots denna pandemin. Det är något som försett så många i konkurs tyvärr, så glad att höra att allt fungerar för dig! 🙂

    • Ja det känns så skönt, men såklart kan ju ändå eftersmällen komma ännu, så pusta ut kan man inte. Sorgligt nog så har det blivit så för så många, så är tacksam att jag byggt det såhär pass tryggt från början. 🙂

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *