STYLEMOOD: AUTUMN UPDATE NR. 1

– Inlägget är i samarbete med mitt bolag StyleMood AB –
Bättre sent än aldrig men här kommer den, årets tredje kvartalsrapport och också den tredje som bolagsägare. Tänk att jag snart drivit bolag ett helt år, efter att ha lämna enskildfirma-stadiet i december förra året, det är otroligt. Framöver tänker jag göra kvartalsrapporterna i två inlägg, ett som detta som är med utformade frågor där jag svarar mer utförligt och ett litet mer avancerat inlägg med siffror som jämförs med tidigare år för att se procentuella förändringar och statistik. Anledningen är för att båda formerna av analys, rapporter och jämförelser är nyttig för mig för att jag ska veta hur jag ska jobba framåt i tiden, men också för att jag behöver lite extra tid för att ta fram siffror och sälj-underlaget på nytt då mitt försäljnings-ark raderat allt innehåll från de senaste tre åren. Bara att andas och börja om, får ta det och gå tillbaka i åren för att fylla i allt på nytt eftersom det är en del av mitt viktigaste historik på resultat/försäljningssiffror. Så vi börjar med denna del så länge!
3 positiva saker som skett senaste veckorna? Jag har sålt fler julkalendrar än förra året och det var helt klart huvudmålet i september. Dessutom har jag levererat ännu ett skåp till en kund och de var så himla nöjda (det största jag byggt hitintills) och en annan positiv sak som hänt de senaste veckorna är
Hur ser företagsplanen ut från den ståndpunkt där jag står nu? Den innebär fortsatt breddning av sortiment och utveckling, denna höst ökar jag något kopiöst i antal varor och det är så häftigt (men så läskigt med alla investeringar). Flera event väntar i butiken inför jul, det är både för att få fler att hitta till butiken men också för att såna typer av möjligheter skapar merförsäljning framöver. Inför 2020 fortsätter jag investera lite extra på baby-sortimentet (redan lagt order på skor, plagg, väskor, vilka kommer lanseras i butiken och webshop i slutet av februari) och så mer återbruk, natur och hållbarhet.
Min personliga favoritprodukt? Jag får ju inte nog av årets nya adventsljusstakarna som snart kommer i lager (en ska jag köpa själv hem till oss och vår nya lägga, nu har vi äntligen plats att dekorera till julen och massa fönster att fylla!), men älskar också lammskinnen från gotländska Gotlamm som jag fått in i butiken nyligen.
Fotograf: Beatrice Jakobsson
Hur ser marknadsförings-strategin ut i dagsläget? Fullt ös medvetslös. Ungefär så! Jag satsar just nu enormt mycket tid på sociala medier för att synas, visa upp nyheter, få människor att hitta webshopen, ge kundservice och snabba svar samt placera in julen i kanalerna. I viss mån behöver jag tänka om och ändra lite av min struktur, men jag tror att jag har en vettig grundplan och det känns bra. Det här blir livets (eller snarare företagets) julrusch hoppas jag!
Vad för produkter är på ingång i nästa leverans? Som sagt, det är sista adventsljusstakarna men också jul-textilier, enorma mängder ljusstakar, zink-krukor, ljusslingor och röda ljus till julen.
Kvartalsmål som ska vara uppnådda innan 1a januari 2020? 9000 följare på Instagram, ökad julförsäljning jämfört med fjolåret (dvs period okt-dec) samt att jag nått mitt stora försäljnings-mål för året. Kämpa Johanna, YOU CAN DO THIS!
Kundernas favoritprodukter? Julkalendrar helt klart, juliga kuddfodral, glöggen (lite oväntat såhär pass tidigt ändå?!) och oljelampor.
Företagslängtan? Till att hela julstylingen blir färdig för det kommer verkligen bli en magisk jul hos StyleMood i år och jag har så himla mycket idéer för granarna (ja, de är fler än en), dekorationerna och eventen som ska vara nu framöver. En annan längtan lite längre bort är att se årets resultat förstås och självklart öppningen av mammas café till nästa sommarsäsong!
Bästa business-citaten jag vet? ”If they say ”it’s impossible”, remember that it’s impossible for them not for you.” är mitt favoritcitat just nu, jag älskar det verkligen. Ett annat bra citat är ”Success doesn’t happen to you, it happens because of you.”.
Ekonomimål och pengaprat? Varje år sätter jag upp delmål och ett större mål kring företagets ekonomi och det är för att jag ska kunna se att jag hur jag ligger till både försäljningsmässigt men också ekonomiskt. 2019 har varit ett investeringsår med galna större volymer på lager och utbud, så det kommer självklart att synas, men å andra sidan har det genererat betydligt större försäljning (också tack vare den nya butiken) och det känns ju så häftigt, att det varit den största försäljningen någonsin. Jag hoppas och tror att jag når mitt omsättnings-mål för året och att de sista 2,5 månaderna av året blir suveräna!

16 svar på “STYLEMOOD: AUTUMN UPDATE NR. 1

  1. åh nej hur kan det försvinna så för dej ? åh va jobbigt
    kul med jul kalendrarna hör fler o flera vuxna i år som gillar o vvill ha

    1. Ja supersurt, men det är bara att börja om… 🙂 Man får ta ett djupt andetag, bytte program nu och hoppas det fungerar bättre!
      Verkligen superkul att de är så populära! 😀

  2. Wow, det är verkligen många bitar med ett företag, blir ännu mer impad av dig *ler*
    Så glad för din skull! Heja Dig<3

    Kramar!

    1. Ja, det är inte bara försäljning, det är så mycket annat som du säger 🙂 Tack snälla du!! <33
      Kramar!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Relaterade inlägg

Skriv din sökning ovan och tryck enter för att söka. Tryck escape för att avbryta.

Tillbaka upp