STYLEMOOD: SPRING UPDATE

– Inlägget presenteras i samarbete med mitt bolag StyleMood AB –

Här kommer den äntligen, den där kvartalsuppdateringen som jag verkligen har längtat efter att få publicera och skriva ihop. Första kvartalet som bolagsägare! Det här är ett av mina viktigaste analyser som jag gör efter var tredje månad, för att jämföra med föregående år, se utvecklingskurvan, hinna upptäcka dåliga perioder i tid och för att få lite input på hur jag ska lägga upp inköp för nästa kvartal, om jag ska våga eller hålla tillbaka. Nytt för i år är att jag också ska se mer på kostnaderna var och en för sig, det är där jag kan försöka få det slutliga resultatet att öka på ett annat sätt och till exempel se att den procentuella kostnaden per enskild sändning faktiskt minskas och inte tvärtom till exempel.

3 positiva saker som skett senaste veckorna? Ni kanske inte förstår lyckan jag känner men JAG HAR SÅLT MITT FÖRSTA SKÅP! Jag har inte ens lanserat min egna kollektion än, utan bara visat tjuvglimtar och fått så otroligt mycket respons redan och min ALLRA FÖRSTA beställning. Jag skrek av glädjetjut, ringde en bästa vän, sa typ ”OMG” femhundra gånger, bestämde att det blir firande imorgonkväll, sambon skrattade åt min galna reaktion och glädjetårar rann. Så jävla glad! Två andra roliga saker är att jag har ett otroligt häftigt projekt på gång med Visby Färgcenter där jag får uppfylla en cool businessdröm (ska berätta mer inom kort) och att jag har ökat min kvartalsförsäljning gentemot fjolåret med 84% (!!) och då har inte ens påsken varit än. Och juste, beskedet om att Beatrice får ha två veckors praktik som assisterande fotograf hos mig i sommar, så glad för det!

Hur ser företagsplanen ut från den ståndpunkt där jag står nu? Det som ligger framför mig är uppvärmningen inför sommaren med flera storhelger och långlediga veckoslut för andra (det gör att de med sommarhus kommer ner till öjn tidigt eller turister passar på och tar weekends på Gotland) vilket betyder att det blir mycket fokus på butikförsäljning framöver, att se till att det är mycket nyheter på hyllor och bord, maxat med marknadsföring i sociala kanaler för att synas, extraöppet och se till att tiden räcker till att hjälpa till för att nya butikslokalen blir klar så fort som möjligt. Flytten är så viktig, jag vill känna att jag hunnit komma in där utan att ha andan i halsen när sommarens högsäsong drar igång och den kommer göra att kundflödet utvecklas framöver, så ju fortare jag flyttar in där, desto bättre. Så fokus nu är att värma upp och köpa in, dvs maxa inför storhelgerna, samt att bygga upp min egna kollektion för lansering inom kort i butik och webshop och förbereda inför butiksflytt.

Min personliga favoritprodukt? Jag har så många just nu men jag nog måste säga de som är i återvunnet material och de fina tegelstensformarna, samt dessa fina salladsbestick i mangoträ som syns på bilden här nedanför.

Hur ser marknadsförings-strategin ut i dagsläget? Mycket fokus på att faktiskt visa StyleMood från alla håll, vem jag bakom företaget är, hur dagarna varit, nyheter som trillar in, saker jag gör när jag jobbar och vardagsglimtar, lyfta fram utvecklingen och smasha, förvåna och skapa reaktioner genom att avslöja saker som händer under 2019 för StyleMood. Det ger svar och respons, vilket är det viktigaste för mig just nu när jag är i en sån utvecklings-fas med företaget och allt som komma skall.

Vad för produkter är på ingång i nästa leverans? Det blir mycket detaljer i trä kan jag avslöja, men också fortsatt hållbara produkter i återvunnet material, strandväskor och en hel del stengods-porslin.

Kvartalsmål som ska vara uppnådda till 30 juni? Jag ska ha 8 k följare på Instagram, ha ökat min kvartalsförsäljning med 30% gentemot samma period från föregående år, ha lanserat min egna kollektion (och döpt alla produkter), släppt mitt stora sidoprojekt och jag ska ha haft invigningsmingel i min nya butik!

Kundernas favoritprodukter? Träfigurerna som är handgjorda och som finns att hitta i BABY-kategorin (nyhet), samt de fina tegelstensformarna, lampor, påskägg och linnehanddukar är något som är extra poppis just nu.

Företagslängtan? Att få lansera min egna kollektion och göra den offentlig, fotografera den i olika hemmamiljöer och börja pusha för den via mina sociala medier. Samt att få upp den i både webshop och ut den i butiken för försäljningsstart.

Känns årets stora mål långt bort? Nej, det känns väldigt relativt i det avseendet med hur jag procentuellt låg till gentemot fjolårets mål efter såhär kort tid inpå året. Jag är noga med att målen ska vara relativa när jag sätter dem, men förstås med utmaning för jag vill växa på marknaden, utmana mig själv och höja företagets utvecklingskurva, men samtidigt så är det så viktigt att göra en utveckling på ett hållbart sätt. Tror inte på företag som går high direkt och sen bara platt fall för att de inte lär känna marknaden eller är beredda när det svänger, utan jag bygger för att det ska vara stabilt, hålla genom förändringar av framtidens konsumtion och vågar tänka nytt när andra kanske står still, vilket jag ser som min kraft mot konkurrenter. Årets mål är bland annat att öka den totala försäljningen med 20% samt dubbla vinsten gentemot fjolåret och det hoppas jag verkligen att jag uppnår nu när jag ska köra min första sommar i nya butikslokalen och efter att ha lagt ner så mycket tid med att bredda sortimentet senaste månaderna.

Uppnådda delmål från kvartalet som precis passerat? Klara av första kvartalet som bolagsägare och nu kunna vara anställd av mitt egna bolag framöver. Har även nått målen med ökad försäljning i både butik och webshop samt börjat göra verklighet av skapandet av min alldeles egna kollektion.

Ekonomimål och pengaprat? Nu är lågsäsongen över och som alltid, det är tråkigt när man bara tycker och ser på hur stora inköp man gör, men samtidigt har det redan genererat merförsäljning och det kommer det fortsätta göra nu framöver när butikssäsongen steppar upp. Har som sagt väldigt bra koll på hur mina kostnader ser ut och förbättrade marginalerna under 2018, så jag tänker fortsätta jobba på det för att öka slutresultatet för 2019.

Utvecklingstankar för tillfället? Nya bilder i webshopen. Lägga upp sommarnyheterna när jag fått bekräftelse på att de kommer, öka med lite fler varor inför storhelgerna, lansera kollektionen som jag byggt på, släppa fler ”bomber” med roliga projekt och grejer som jag jobbat med sista tiden och som sker inom kort, bli Gotlands mest attraktiva inredningsbutik, anställa min första kollega och ja ni vet, få StyleMood att bli ännu bättre och större!

Fotograf: Beatrice Jakobsson

Sammanfattningsvis: Försäljningen för kvartalet ökade med 84% jämfört med fjolårets första kvartal, antalet webshopsbeställningar ökade bara med 15% men å andra sidan ökade själva webshops-försäljningen med det dubbla och lite till, nämligen 134% (!!), så idag snittar jag ett betydligt högre medelvärde/beställning gentemot samma period förra året. Underbart vad man kan läsa ut av siffror och så kul att företaget faktiskt fortsätter att utvecklas med stora steg!

30 svar på “STYLEMOOD: SPRING UPDATE

  1. Så kul och spännande! heja dig och Ditt företagande 🙂
    Men wow, kul att det ökar så mycket som 84 %, toppen ju <3

    Kramar!

  2. wow, du är så driven och duktig!
    jag har precis startat en enskild verksamhet men känner mig helt lost på hur jag ska nå ut till kunder, har både en Instagram och Fb sida men inte så värst många följare. Har du några tips på hur man kan göra för att nå ut och synas?

    1. Åh tack så mycket! Det är jättesvårt och jag kan ju inte riktigt tala för hur det fungerar i din bransch, men huvudsak är väl att inspirera och berätta vad man kan erbjuda via sina kanaler 🙂

  3. kan tänka mej det blir lite till påsk o så nu
    grattis till dej o skåpet men va skoj alltså så duktig är du
    åh va skoj det går så brav ilken lycka

    1. ÅHHH tack fina du!!! Vad glad jag blir av att höra det, tusen tack och ja det känns verkligen fantastiskt!! KRAM <3

  4. Alltså WOW!!! Blir så imponerad varje gång jag kollar ditt sortiment och hur det har utvecklats. Från början när det var några få produkter tills nu när det kryllar av dom!! Och allt är så fruktansvärt snyggt!!!!!

    1. Men åh tack!!!! Så glad jag blir att du tycker det och att du också ser utvecklingen som jag gör, TACK SNÄLLA!! <3

  5. Alltså jag gråter nästan när jag läser detta Johanna! Jag kan verkligen förstå din lycka angående skåpet och jag är så himla glad för din skull! Klart man blir glad för varje liten beställning som trillar in men detta är ju en produkt som du själv har skapat! Den känslan att någon älskar den lika mycket som dig måste vara oslagbar 😀 Är så himla glad och stolt över att få vara kund hos dig och det är så underbart roligt att få läsa hur långt du har kommit på så kort tid <3

    1. Men åh fina Nathaline!!! Ja, det kändes så fantastiskt just för att det var mitt egna verk och jag är så himla glad för den beställningen, så häftigt!! 😀 Vad glad jag blir av att höra det och att du glädjs med mig och mina resultat! TACK SNÄLLA <3

    1. Åh tack snälla du! 🙂 Ja, det känns fantastiskt att utvecklingen går så mycket framåt! 😀

  6. Allltså jag är fortfarande så lycklig att du sålt ditt första skåp. Vilken LYCKA!! Och att du ökat din försäljning, WOW!!! Plus att vi ska spendera två veckor tillsammans i sommar, MINST! <3

    Alltså dessa salladsbestick är så snygga! Jag älskar verkligen att läsa om ditt företag på det här sättet! 🙂

    1. JAAAA, ihhh så kul och jag är fortfarande helt lyrisk!! 🙂 Så fantastiskt med ökningar, det känns verkligen så jäkla bra! JA KOMMER BLI GALET GRYMT!! <3

      Visst är dom, de får vi ta med och fota nästa gång! Och vad bra att du gör det, det är faktiskt väldigt kul och skriva dessa inlägg med 🙂

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Relaterade inlägg

Skriv din sökning ovan och tryck enter för att söka. Tryck escape för att avbryta.

Tillbaka upp