Johanna Utterberg

Företagande, inredning & livsstil || Gotland, Sweden

Johanna Utterberg

STYLEMOOD: SPRING UPDATE

– I samarbete med mitt egna företag StyleMood, www.stylemood.se

Det är så kul att ni är så pass många som är nyfikna på mitt företag StyleMood och gillar produkterna. Jag har suttit med kvartalsavstämning som jag alltid gör inför varje nytt kvartal och det är ju först och främst för att se att det går framåt och ni gillar ju att läsa dessa så jag fortsätter med dem här i bloggen. För mig är det viktigt att det speglar en så realistisk jämförelse som möjligt, så därför jämför jag alltid med samma månad eller kvartal från föregående år, eftersom säsongerna och tiderna är så pass olika om man bara tittar på förra månaden. Jag kan inte i februari sitta och undra varför jag inte säljer lika mycket som inför julförsäljningen, när mitt mål är att ständigt öka försäljningen, eftersom det inte alls är samma shopping-begär av befolkningen efter jul som innan, utan då gäller det att mäta mot något som står sig likt det jag vill veta eller få fram resultat på.

– Antalet webshops-beställningar under årets första kvartal har ökat med 660% gentemot fjolårets.
Det här är helt jäkla galet, känns så otroligt megaroligt och jag fattar inte att jag faktiskt säljer så pass mycket bättre idag än då. Ökat försäljning i webshopen innebär att jag når ut på ett helt annat sätt idag, min marknadskommunikation fungerar och det blir allt fler som hittar till webshopen.

– Våröppning i fysiska butiken och massa nya kunder.
Jag slog upp porten för butiken i mitten på februari igen och jag har haft väldigt många nya kunder som har hittat dit, vilket känns bra och positivt inför kommande sommarsäsong, det är bra att butiken syns och sprider sig via andra kunder som varit och handlat. Försäljningen har varit väldigt bra nu under påskhelgen dessutom och den är så viktigt för mitt totala årsresultat då jag vid direktförsäljning till kunder inte behöver ta hänsyn till fraktkostnader och webshops-abonnemang bland annat, vilket ger mig bättre förtjänst per såld produkt, gentemot det jag säljer i webbutiken.

– Bara under mars månad har jag ökat orderantalet med 11 gånger så många som under 2017.
Helt fantastiskt! Sån revansch gentemot fjolårets mars-månad och det är jag verkligen glad för, nu känner jag att webshopen exponeras för fler och att sortimentet passar många även om de gemensamma nämnarna för produkterna är trendigt, unikt och jordnära och på så sätt samtidigt håller min röda tråd av vilken stil det ska vara i sortimentet.

– Försäljningen har ökat med nästan 250% jämfört med fjolårets försäljningssumma under samma kvartal och jag har nått mitt säljmål med bravur.
Högsta målet för denna period var givetvis att den totala försäljningen skulle vara bättre än förra årets första kvartal-försäljning och det har den verkligen varit. Jag har sålt betydligt mer eftersom jag idag också har en fysiskt butik dit mina kunder kan ta sig för att shoppa, så det är ju ganska självklart att några öppetdagar på två månader ska ge mer försäljning men jag har ändå varit nervös att det skulle gå trögt såhär års. Men med resultatet i hand, jag har mer än dubblat kvartalets försäljning i år!

– ERNST-produkterna gör succé och jag gjorde så rätt som tog in det ännu tidigare än planerat.
Att ta in ERNST design i sortiment har varit vårens stora satsning och jag tror att det verkligen gjorde att sortimentet blev sådär helt perfekt och lite extra tilltalande. Det känns stort och det är tur att jag har en bästa vän som sporrat mig till att göra denna typ av satsning, att våga expandera stort med rätt sorts varumärke, som just ERNST är i det här fallet och framför allt med de tidlösa och vackra produkterna som håller stilen. Jag kunde dels inte vänta när jag väl hade bestämt mig och det var sån tur inför påskhelgens öppet-dagar i butiken, eftersom det är något av det som har sålts allra mest och det finns inga frågetecken på varför.

– Sortimentet har breddats med över 71 olika artiklar under januari, februari och mars.
Det innebär givetvis stora inköps-summor, men jag sprider ut det under hela första halvåret eftersom jag vet att min bästa försäljningsperiod är sen under högsommaren och då ska det vara fullt av produkter i butiken och på lagret som jag ska kunna plocka fram snabbt efter hand när butiken behöver fyllas på med nytt och mer.

38 Replies to “STYLEMOOD: SPRING UPDATE”

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *